Spring til hovedindhold

Forslag

Hvordan sendes en underretning?

Virksomheder, personer og myndigheder, som er omfattet af hvidvaskloven, skal foretage digital underretning via portalen GoAML.

Underretninger skal sendes til Hvidvasksekretariatet igennem portalen GoAML

 

Hvis du er en underretningspligtig virksomhed eller person i medfør af hvidvaskloven, kan du via GoAML foretage indberetninger af mistanke om hvidvask eller finansiering af terrorisme til Hvidvasksekretariatet.

 

For spørgsmål omkring lovgivning og vejledning til den, bedes du kontakte din relevante tilsynsmyndighed, f.eks. Finanstilsynet. Hvis du er i tvivl om hvordan du teknisk skal indberette din mistanke om finansiel kriminalitet, kan du kontakte Hvidvasksekretariatet.

Kontakt Hvidvasksekretariatet

Hvordan sender man en underretning via GoAML

Der er ikke fri adgang til goAML. Det betyder, at du og din organisation skal have en bruger for at kunne underrette Hvidvasksekretariatet om mistanke om hvidvask. Første step er derfor at oprette en bruger til din organisation i GoAML.

 

Vejledning til registrering i GoAML

Har du allerede oprettet en organisation og/eller en bruger, der er blevet godkendt af enten Hvidvasksekretariatet eller GoAML administratoren i din organisation, er du klar til at logge på.

 

For at logge ind på GoAML skal du gå til GoAML hjemmesiden. Herfra skal du trykke på LOGIN og udfylde med det brugernavn og kodeord, du har valgt, da du oprettede din profil.

 

Derefter skal du udfylde to-faktor godkendelse via mobile app eller e-mail.

 

Vejledning til at logge på GoAML & to-faktor godkendelse

Underretninger oprettes enten i XML format eller gennem webformularen på GoAML hjemmesiden. Tryk på Ny Underretning i menuen, og vælg XML Upload eller Webunderretninger.

 

Ny Underretning i GoAML

 

Du kan læse mere om hvordan du opretter en underretning og hvilken type underretning der skal oprettes nedenfor.

 

Brugervejledning og hjælp til at sende underretninger i GoAML