En STR er en underretning om mulig hvidvask med transaktioner mellem personer eller selskaber, kontanthævninger eller kontantindsættelse.
Hvilken type underretning skal jeg indberette?
En STR (eller TFR, AIF) underretning oprettes gennem webformularen på GoAML hjemmesiden. Tryk på Ny Underretning i menuen, og vælg Indsend underretning.
Derefter skal du vælge Mistænkelige transaktioner (STR) og følg nedenstående trin.
Hvordan indberetter man en underretning om mistænkelig transaktion(er)
Når du udfylder felterne i underretningen, vil du se, at der er mange felter, der kan udfyldes. Denne guide fokuserer på de obligatoriske og vigtigste felter.
Den underretningspligtige føres til at indtaste den underretningspligtiges interne sagsnummer til en underretning, datoen for underretningen, og mistankegrundlaget.
Hvad skal jeg indtaste i de forskellige felter?
- Sagsnummer hos underretningspligtige - Den underretningspligtiges interne sagsnummer
- Dato for underretning - Datoen hvor underretningen indsendes til Hvidvasksekretariatet
Mistankegrundlag
Et fyldestgørende og detaljeret mistankegrundlag er essentielt for en god underretning. Det er vigtigt, at underretninger til Hvidvasksekretariatet indeholder alle relevante oplysninger. Det betyder f.eks., at de involverede konti, personer og virksomheder så vidt muligt skal identificeres og beskrives i mistankegrundlaget.
Mistankegrundlaget skal bestå af minimum 100 tegn, ellers vil underretningen blive afvist ved indsendelse til Hvidvasksekretariatet.
Du kan tilføje oplysninger om den lokation, hvor den mistænkelige aktivitet fandt sted, ved at klikke på det grønne plusikon. Dette er ikke obligatorisk.
Hvis du trykker på ikonet, bliver tekstboksene påkrævede.
Du kan slette tekstboksene igen ved at trykke på skraldespandsikonet til højre.
Den samme metode gælder for at tilføje yderligere oplysninger og andre sektioner af underretningen.
3
Herefter er næste skridt at udfylde feltet Bilag. Dette er ikke påkrævet.
Herefter ledes den underretningspligtige videre til nedenstående felt, hvor der kan vedhæftes bilag. Der tilføjes bilag ved at klikke på den grønne knap i højre hjørne.

Den underretningspligtige kan vælge at vedhæfte bilag til underretninger. Bilagene kan eksempelvis bestå af den underretningspligtiges egen analyse af en mistænkt person eller virksomhed, overvågningsmateriale fra ATM, et Id-kort, som identificerer vedkommende, arbejdskontrakter, mailkorrespondancer eller andet relevant materiale, som kan understøtte mistanken.
Herefter er næste skridt, at klikke på ’Indikatorer’, således at de rette indikator-koder, der er relevante for underretningen, kan vælges.
Næste step er at vælge de indikator-koder der passer til underretningen.

Hvilken eller hvilke indikator-koder skal jeg vælge?
Hvidvasksekretariatet anbefaler, at den underretningspligtige vælger den eller de indikator-koder, der passer bedst til underretningen.
Såfremt den underretningspligtige ikke kan placere mistanken inden for de opstillede indikator-koder, anbefaler Hvidvasksekretariatet, at man vælger indikator-koden ’O01 - Andet’. Hvis den underretningspligtige ikke vælger en indikator, bliver underretningen automatisk afvist af goAML.
Når den underretningspligtige har valgt en eller flere indikator-koder til underretningen, skal der klikkes videre til Transaktioner.
Den underretningspligtige ledes nu videre til at udfylde Transaktioner. Den underretningspligtige skal klikke på det grønne ikon oppe i højre hjørne eller til venstre for at udfylde informationer om en transaktion.
Herefter vil nedenstående fremgå:
Hvad skal jeg indtaste i de forskellige felter?
- Is Suspicious - Kan klikkes af såfremt den konkrete transaktion er mistænkelig
- Transaction Type - Den transaktionstype der er tale om
- Status - Den underretningspligtige kan her vælge hvad status med transaktionen er
- Nummer (påkrævet) - Automatisk genereret transaktions-ID (klik på tandhjulet for automatisk generering)
- Internt referencenummer - Den underretningspligtiges interne referencenummer
- Transaktionstype (påkrævet) - Typen af transaktion i form af eksempelvis bankoverførsel, kontantindsættelse, valuta-veksling mv.
- Beløb i DKK (påkrævet) - Transaktionens beløb i DKK
- Dato (påkrævet) - Dato på transaktionen
- Lokation - Eksempelvis lokationen på den filial, der har godkendt eller observeret en mistænkelig transaktion eller adfærd
Når felterne i ”Transaktioner” er udfyldt, skal der tilknyttes personer, virksomheder og/eller bankkonto. Derfor skal det angives i felterne ved ”Transaktioner” under ”Fra” og ”Til”, hvem transaktionen kommer fra og hvem transaktionen kommer til. Hertil skal en af parterne i enten ”Fra” eller ”Til” være kunde hos den underretningspligtige, som udarbejder underretningen, hvorfor der skal vælges ”Min kunde” i en af kategorierne.
”(Min kunde)” – hvad end det er en bankkonto, person eller virksomhed – kan vælges i begge ender af en transaktion.

Hvilken kategori skal jeg vælge?
- Fra - Afsenderparten af en transaktion
- Til - Modtagerparten af en transaktion
- Bankkonto - En konto, der indgår i mistænkelig transaktioner eller mistænkelig finansiel adfærd, som ikke er kunde hos den finansielle institution, der foretager den konkrete underretning
- Bankkonto (Min kunde) - En konto, der indgår i mistænkelige transaktioner eller mistænkelig finansiel adfærd, som er kunde hos den finansielle institution, der foretager den konkrete underretning
- Person - En person, der foretager mistænkelige transaktioner eller har en mistænkelig finansiel adfærd, som ikke er kunde hos den finansielle institution, der foretager den konkrete underretning
- Person (Min kunde) - En person, der foretager mistænkelige transaktioner eller har en mistænkelig finansiel adfærd, som er kunde hos den finansielle institution, der foretager den konkrete underretning
- Virksomhed - En virksomhed, der foretager mistænkelige transaktioner eller har en mistænkelig finansiel adfærd, som ikke er kunde hos den finansielle institution, der foretager den konkrete underretning
- Virksomhed (Min kunde) - En virksomhed, der foretager mistænkelige transaktioner eller har en mistænkelig finansiel adfærd, som er kunde hos den finansielle institution, der foretager den konkrete underretning
Derefter går transaktionen til en virksomhed, hvor de markerede tekstfelter også udfyldes.
Derefter kan du se en oversigt af transaktionen til venstre.
Nu har du mulighed for på samme måde at tilføje flere transaktioner. Bemærk, at hver transaktion skal have en 'min kunde'-part. Transaktionsoplysningerne udfyldes først, hvorefter parterne tilføjes. Ligeledes kan transaktioner slettes ved at trykke på skraldespandsikonet til højre.
Hvis alle de indtastede oplysninger er korrekte, er underretningen klar til at blive sendt. Vær opmærksom på, at forkerte oplysninger ikke kan rettes, efter at rapporten er sendt.
Når den underretningspligtige er klar til at afslutte sin underretning og indsende den til Hvidvasksekretariatet, skal der klikkes på Indsend underretning i øverste højre hjørne. Hvis underretningen ikke er klar til at blive sendt, har den underretningspligtige mulighed for at gemme underretningen ved at trykke på Gem underretning. Så vil underretningen være tilgængelig for redigering i 30 dage.
Derefter skal den underretningspligtige trykke ja, hvis de er sikre på, at de er klar til at sende rapporten.
Underretningen er nu sendt afsted til Hvidvasksekretariatet. Du vil modtage en meddelelse i GoAML, når din underretning accepteres eller afvises.
Underretningens status er tilgængelig under Sendte underretninger.